3. Ogasuna
I. Arloa kopurutan
Aurten, Ogasunaren arloan 90 kexa jaso ditugu guztira, alegia, erakunde honek urte osoan zehar tramitatu dituen kexen %6,86. Kexa horiek honako administrazio hauei buruzkoak izan dira:
− Tokiko administrazioa 47
− Foru administrazioa 24
− Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazio Orokorra (Eusko Jaurlaritza) 5
− UPV/EHU 2
Horien edukiari dagokionez, jasotako kexak honako gai edo azpi‑arlo hauei buruzkoak izan dira:
− Udal zergak 27
− Foru zergak 19
− Administrazioaren funtzionamendua eta prozedura administratiboa 18
− Tasak 13
− Prezio publikoak 10
− Beste alderdi batzuk 3
Arlo honetako kexen informazio estatistikoa, ekitaldia itxi den unean, honakoa da.
GUZTIRA | Izapidetzen | Amaituta | Jarduera okerra | Jarduera okerrik ez | Herritarrei aholkuak eta informazioa ematea | Gerora ez dira onartu | |
2010ean hasitakoak | 78 | 33 | 39 | 7 | 23 | 9 | 6 |
Aurreko urteetan hasitakoak | 57 | 23 | 27 | 5 | 20 | 2 | 7 |
Arlo horretako jarduera estatistikoki baloratzerakoan, kontuan hartu behar da 2010ean aurreko urteetan aurkeztu den kexa kopuru aipagarria tramitatzen bukatu dela. Horri dagokionez, azpimarratzekoa da batzuetan gure lanaren eraginkortasuna baldintzatuta egoten dela kasuan kasuko administrazioen lankidetzan atzerapenak egoten direlako.
II. Lege-berrikuntzak
Zergen arloko araudia oso arlo dinamikoa da, alegia, urtero egokitzapenak eta aldaketak barne hartzen ditu eta horrek eragin zuzena izaten du kasuan kasuko indarraldian igortzen diren zergen, tasen eta zerga berezien likidazioan. Araudiak foru mailan nahiz tokiko esparruan eguneratzen dira.
Foru araudian egon diren aldaketei dagokienez, azpimarratzekoa da Arabako Lurralde Historikoan 14/2009 Foru Araua, abenduaren 17koa, 2010eko aurrekontua gauzatzeari buruzkoa, onetsi zela. Bizkaian, berriz, 3/2009 Foru Araua, abenduaren 23koa, Bizkaiko Lurralde Historikoko 2010. urteko Aurrekontu Orokorrei buruzkoa, onartu zen, eta Gipuzkoan 4/2009 Foru Araua, abenduaren 23koa, Zenbait zergatan aldaketa jakin batzuk sartzen dituena.
Azken Lurralde Historiko horren kasuan, azpimarratzekoa da 2009ko urtarrilaren 1etik aurrera baliogabeturik geratu zela Ondarearen gaineko Zerga arautzen duen Foru Araua.
Azkenik, aipatzekoa da 2010eko uztailaren 1ean indarrean sartu zela BEZaren aldaketa. 26/2009 Legeak, abenduaren 23koak, Estatuaren 2010erako Aurrekontu Orokorrei buruzkoak araudi berriak eskuratu edo eskainitako ondasun edo zerbitzuaren beharraren garrantziaren arabera aplikatzen diren 3 BEZ tasak mantentzea onetsi zuen. Erreforma horren ondoren, tasa orokorra %16koa izatetik %18koa izatera igaro da, tasa murriztua puntu bat igo da, alegia, %7tik %8ra, eta super‑murriztua aldaketarik gabe mantentzen da, hau da, %4koa izaten jarraitzen du.
III. Jarduera-plana
Arlo honetan gauzatu ohi dugun jarduera herritarrek bidaltzen dizkiguten banakako kexak aztertzean datza batik bat.
Edozein kasutan ere, aipatzekoa da 2010aren hasieran hiru lurralde historikoetan indarrean sartu zela ezgaitasunen ondorioz Trakzio Mekanikodun Ibilgailuen gaineko Zerga (TMIZ) ordaintzetik salbuetsirik egotea xedatzen duen aldaketa. Foru arau berriak salbuespenaren esparrua modu murriztaileagoan zedarritzen zuen. Araudiaren aldaketa horren ondorioz, bilera bat egin genuen Autonomia Erkidegoan lan egiten duten pertsona ezgaituen elkarterik garrantzitsuenekin, eta bilera hartan, aldaketa horren irismena eta ondorioak aztertu genituen.
Azken urteotan zerbitzuak udalerriaren gunetik haratago zerbitzuak eskaintzearen ondoriozko tasak pixkanaka kobratzen hasi direla ikusi dugu. Kobrantza hori guztiz zuzena da zerbitzua benetan eskaintzen baldin bada, eta arlo horretan bizi diren herritarrek oso positiboki baloratzen dute. Zerbitzuaren eskaintzaren errealitatea lausotzen denean sortzen da arazoa, alegia, zerbitzua benetan eta egiatan eskaintzen dela eta subjektu pasiboa
ri onurak ekartzen dizkiola esan ezin denean.
Arazo horren ondorioz, erakunde honek gomendio orokor bat eman du. Gomendioa txosten honetan jaso dugu eta haren izenburua honakoa da: Zaborraren tasa kobratzea, nahiz eta Gipuzkoako zenbait udalerritan zerbitzua modu eraginkorrean eman ez.
IV. Kexarik aipagarrienak
Atal honetan 2010ean gauzatu dugun jarduera jaso dugu. Horretarako, Ogasunaren arloan egin dugun lanaren egitura osatzen duten azpi‑arlo materialen aurkezpen labur bat egingo dugu eta landu ditugun kexa edo alderdirik garrantzitsuenak azpimarratuko ditugu.
IV.1. Administrazioaren funtzionamendua eta prozedura administratiboa
Zergen arloko administrazioen erantzuna azkar ez lortzeak etengabe ikusten dugun eta herritarrek beren kexetan aipatzen diguten arazoetako bat izaten jarraitzen du. Batzuetan, ebazpen baten atzerapenak zergen arloko zor bat betearazpidez kobratzeko aldian sartzea eragiten du, zergapekoa aurkeztu duen errekurtsoaren ebazpenaren zain dagoelako.
Era berean, subjektu pasiboa
ren datuak eguneratuta ez egoteak, baita hark arretaz jardun duenean eta administrazioari jakinarazi dionean ere, ondoren konpontzeko oso zailak diren arazoak eragiten ditu, baita arazoaren jatorria argitzen denean ere, izan ere, zergen arloko prozedurak aurrera jarraitzea eragozteko, interesduna errekurtsoak jartzera behartuta egoten da, baita erreklamatzen zaion zorraren zenbatekoa ordaintzera eta bere datuen berri emateko betebeharra behar bezala bete zuela ziurtatzeko frogagiriak lortzera ere.
IV. 2. Foru zergak
- Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga (PFEZ)
Zerga hau da, hain zuzen ere, herritarrek erakunde honetan aurkezten dituzten erreklamazio gehienak eragiten dituena. Hala ere, aipatzekoa da azken urteotan herritarrek errentaren arloan helarazten diguten kexen kopuruak behera egin duela pixka bat.
Kexak mota asmotakoak dira eta zergaren aplikazioaren oso alderdi desberdinei buruzkoak. Batzuetan foru ogasunen jarduerei buruzkoak izaten dira, legezkotasun zorrotzaren ikuspuntutik zalantzan jarri ezin ditugun alderdien ingurukoak, hain zuzen, errentari buruzko araudia betetzen dutelako. Hala eta guztiz ere, kexa horiek bi gauzaren adierazgarri dira: batetik, agerian uzten dute herritarrek ez dutela behar beste informazio, eta bestetik, zergaren konplexutasunaren isla dira.
Horri dagokionez, uneoro aintzakotzat hartu behar da foru ogasunek osatu eta bidaltzen dituzten aitorpen‑proposamenak gero eta gehiago diren arren, errenta aitorpenak osatzen dituzten zerbitzuen errekurtsoa badago ere... zerga hori autolikidazio erregimenean likidatzen jarraitzen dela. Hau da, zerbitzu horiek erabili arren, zergapekoa da aitorlea, eta horrenbestez, prozesu horretan egon litezkeen akats edo irregulartasunen ondorioak zergapekoaren kargura dira, uneoro bere kontura jardun izan balu bezala.
Esate baterako, aipatzekoak dira foru ogasunek PFEZaren arloan gauzatu duten jarduera zalantzan jartzen zuten kexetan azaleratu diren alderdi batzuk:
- Zerga ordaintzeko aukeraz baliatzeko aldi murritza.
- Etxebizitza bat, zergapekoaren ohiko etxebizitza ez denean, eskualdatzean lortutako onurak ondare‑irabazi gisa zenbatzea.
- Frantzian lortutako laneko errendimenduen zerga‑ordainketa.
- Zergak helburu erlijiosoetara bideratzearekiko desadostasuna.
- Ohiko etxebizitzan inbertitzearen ondoriozko kenkaria aplikatzeko baldintzak.
- Konpentsazio‑pentsioen ordainketaren ondoriozko murrizketarako baldintzak.
- Ezkontideak banantzen diren kasuetan ondorengoen ondoriozko kenkariaren %50aren aplikazioa guraso biek familia‑zametarako ekarpena egiten dutenean.
Nolanahi ere, gure ustez, gailentzekoak dira zenbait garraiolari‑elkartek bidali dizkiguten kexak. Kexa horietan adierazten zuten ez daudela ados Gipuzkoako Foru Aldundiaren Ogasun eta Finantza Sailak eta Bizkaikoak PFEZean (926/2010, 928/2010 eta 1276/2010) beren jarduera ekonomikoaren errendimenduak modulukako zenbatespen objektiboaren bidez kalkulatzea erabaki zuten garraio enpresen artean sustatu duten ikuskapen‑kanpainarekin. Enpresa horiek diotenez, zergen arloko araudiak garraiolariei garatzen duten jarduera ekonomikoaren errendimendua zeinu, indize edo moduluen arabera zenbatespen objektiboko araubidea aplikatuz kalkulatzeko aukera ematen die, arauak ezartzen dituen baldintzak betetzen dituztenean. Hala eta guztiz ere, zerga errentaren araubidearen arabera likidatu zuten arren, foru ogasun bi horiek errepide bidez salgaiak garraiatzen dituzten enpresa batzuei likidazio osagarriak bidaltzen ari dira, jardueraren benetako errendimendua modulu bidezko zenbatespen objektiboaren bidez zehaztutakoa baino altuagoa dela egiaztatzen dutenean.
- Balio Erantsiaren gaineko Zerga (BEZ)
BEZaren arloko legeria bereziki korapilatsua da. Ezgaitasunak dauzkaten pertsonen ohiko garraiobide izateko ibilgailuak eskuratzeko aplikatzen den BEZ tasa %4koa da. Baina pertsona horiek sarritan ez dakite hori horrela denik, eta, batzuetan, hori horrela dela dakiten arren, ez dakite nola funtzionatzen duen eta, ondorioz, batzuetan, tasa arrunta ordaintzen dute eta ondoren Foru Ogasunari eskatzen diote BEZaren %4ko tasaren murrizketa aplikatzeko.
Arazoa Gipuzkoan planteatu zen. Baina Gipuzkoako Foru Aldundiak ez zuen eskaera onartu, BEZaren tasa super-murriztuaren aplikazioa erregutu beharrekoa baita eta beharrezkoa baita aldez aurretik Administrazioaren onarpena lortzea (724/2009).
Gure ustez, ezgaitasunen bat daukan pertsona baten ohiko garraiobide gisa erabiltzeko ibilgailu batean BEZaren tasa murriztua aplikatzeko eskubidea aldez aurretik onartzea ez da baldintza substantibotzat hartu behar. Hori dela eta, Foru Ogasun honi aplikatutako irizpidea berrikusteko eskatu genion.
Zenbait Garraiobideren gaineko Zerga Berezia arautzen duen legeriak nahiz BEZaren legeriak ezgaitasunak dauzkaten pertsonentzako onura onartuak aplikatzeko, kasuan kasuko elementua eskuratzen duen pertsonaren eskubideak aldez aurretik onartua izan behar duela ezartzen dute baldintza gisa, modu berdintsuan.
Zenbait Garraiobideren gaineko Zerga Bereziari dagokionez, azken urteotan onuraren onarpena murrizketa aplikatzeko aldez aurretiko baldintzaren aldeko ildo jurisprudentziala finkatu egin dela, baina horrek ez duela murrizketa zerga ordaindu eta ibilgailua matrikulatu ondoren eskatu ahal izatea eragozten azaldu genuen.
Jurisprudentziako joera horren arabera, zergen arloko hobariak aplikatzeko eskubidea izateko erabakigarria da ibilgailua matrikulatzen den unean baldintza substantiboak betetzea (alegia, ezgaitasunaren ziurtapena eta ibilgailuaren xedea). Halaber, interesdunak Zerga Administrazioaren aurrean onarpena eskatzea nahi eta nahi ezkoa dela azpimarratzen da. Baina, hala eta guztiz ere, ez dauka garrantzirik eskaera ibilgailua matrikulatu baino lehen ala ondoren aurkeztu den, baldin eta behar ez bezala ordaindutako zenbatekoa itzultzeko eskubidea iraungi ez bada.
Bere erantzunean, Zeharkako Zergen Kudeaketa Zerbitzuko buruak esan zigun ados zegoela gure argudioekin eta, ondorioz, jaulkitako zergak aplikatzeko ekintzak atzera botako zituztela, ondoren BEZaren murrizketa emango zela, eta, bukatzeko, ordaindutako gehiegizko zenbatekoa itzuliko zitzaiola interesdunari.
IV.3. Tokiko zergak
Udalek nahitaez exijitu behar dituzte honako zerga hauek: Ondasun Higiezinen gaineko Zerga, Jarduera Ekonomikoen gaineko Zerga eta Trakzio Mekanikoko Ibilgailuen gaineko Zerga; bestalde, Eraikuntzen, Instalazioen eta Obren gaineko Zerga eta Herri edo Hiri Lurren Balio Igoeraren gaineko Zerga ezarri eta exijitzea hautazkoa da, eta hori, tokiko ogasunen arloko legeria eta kasuan kasuko zerga arloko ordenantzak betez egin behar dute. Azpimarratzekoa da gutxi direla aukera horretaz baliatzen ez diren udalerriak.
2010ean tramitatu diren kexetan zerga horiekin lotutako alderdi garrantzitsuak eta formalak ere aztertu dira. Zehazki, familia ugarien kideentzat aurrez ikusitako hobariak Ondasun Higiezinen gaineko Zergan sortzapena baino lehen aplikatzeko urtero eskatzeko beharra aztertu dugu, baita zergan monumentutzat hartzen diren ondasunen kasurako jasotzen den hobaria erreguzkoa dela ere.
Herri edo Hiri Lurren Balio Igoeraren gaineko Zergaren subjektu pasiboa
, etxebizitza baten kostubidezko transmisioaren kasuan, ondasuna transmititzen duen pertsona da. Kontratu bat sinatzean onartutako itun edo konpromisoak horiek sinatzen dituzten aldeentzat soilik dira lotesleak, baina ez administrazioarentzat, hura kontratu‑harreman horretatik kanpo dagoen hirugarren bat baita eta administrazioaren jardunak zergen arloan indarrean dagoen araudiaren araberakoa izan behar du. Hori dela eta, administrazioak zerga arauak zergapeko gisa zergaren subjektu pasibo bezala definitzen duenari igorri behar dio.
Bukatzeko, aipatzekoa da Trakzio Mekanikoko Ibilgailuen gaineko Zergak ezgaitasunak dauzkaten pertsonentzat barne hartzen duen salbuespenaren irismenaren murrizketak herritarren aldetik erantzun zabala jaso duela eta erakunde honetan kexa ugari jaso ditugula gai honen inguruan.
Foru aldundiek, ezgaitasunak dauzkaten pertsonen kolektiboak egin dituen eskaerei jarraiki, zerga hori 2011n arautuko duten foru arauetan salbuespenaren irismena zabaltzea proposatu dute, gurpil‑aulkiak erabiltzen dituzten pertsonei ez aplikatzeko ezarritako zerga arloko potentzia muga, orokorrean, 14 zaldi fiskalekoa dena, eta horrela, salbuespenaren onura izan dezaten.
Aipatzekoa da 2010eko urtarrilaren 1ean indarrean sartu zen salbuespen horren mugapenaz baliatzea nahi zen kolektiboak, hain zuzen ere, ezin zuela salbuespena lortu, pertsona horien ibilgailuek, normalean, zerga arautzen duten foru arauek ezartzen zuten potentzia fiskala gainditzen dutelako.
IV.4. Tasak
Tasak dira tokiko erakundeek subjektu pasiboei buruzko, horiei eragiten dien edo onurak ekartzen dizkien zerbitzuak eskaintzearen edo derrigorrez jaso beharreko udal jarduerak gauzatzearen ondoriozko gastuak ordaintzeko diru-sarreren iturria. Halaber, jabari publikoko ondasunen erabilpen pribatiboa edo aprobetxamendu bereziaren ondoriozko kontraprestazioak ere tasa izaera du.
Hori dela eta, tasen bereizgarrietako bat da pertsona administratuentzako borondatez eskatu edo hartzen ez diren zerbitzu edo jarduerei eragiten dietela. Zerbitzua erabiltzaileen eskura jarri ondoren, zerbitzua mantentzen laguntzeko betebeharra sortzen da, baita zerbitzua erabiltzen ez bada ere (adibidez, zaborren tasa ordaintzea higiezin bat hutsik dagoenean). Hori dela eta, oso garrantzitsua da herritarrentzat zerbitzua herritarren esku hartzea eta herritarrei zerbitzua benetan erabili ahal izateko moduan aurkeztea.
Zerbitzua benetan eta eraginkortasunez eskaini den ala ez izan da, aurten ere, kexa kopuru garrantzitsu batean aztertu den gairik garrantzitsuena. Gai horren harira, azpimarratzekoa da Elgetako Udalera helarazitako gomendioa, zabor-bilketa zerbitzua eskaintzen ez den eremuan zabor-tasa kobratzeari buruzkoa.
Era berean, aipatzekoa da Sestaoko Udalera bidalitako gomendioa. Horren bidez, Sestaoko Udalari gomendatzen zaio ofizioz baliogabetu dezala ibilgailuak bide publikotik kentzearen ondoriozko tasa gisa igorritako likidazioa; izan ere, ez da egiaztatu ordainarazpena justifikatzen duen zergapeko egitaterik egon zenik.
Bukatzeko, udalerri batzuetan erroldatuek eta ez-erroldatuek zergen arloko ordenantzetan tratamendu desberdina jasaten dutela ohartarazi zaio erakunde honi, gaia azter dezan. Tratu desberdina ematea ez dator bat berdintasun printzipioarekin, eta, antza denez, ez dago jokabide hori justifikatzen duen arrazoirik: ez-erroldatuek ahalmen ekonomiko altuagoa izatea, tokiko erakundearentzat zerbitzua eskaintzeko kostua areagotzea, etab.
IV.5. Prezio publikoak
Herri administrazioek herritarrei, haiek eskatuta, eskaintzen dizkieten zerbitzuak finantzatzeko jasotzen duten kontraprestazio ekonomikoak prezio publikoko izaera juridikoa dauka.
2010ean aurkeztu diren kexak prezio publikoak tokiko esparruan kobratzearekin lotutako arazoei buruzkoak izan dira nagusiki. Halere, kexa batzuetan Euskal Eutonomia Erkidegoak, eta bereziki, Euskal Herriko Unibertsitateak prezio publikoak ordainaraztearekin lotutako disfuntzioak aipatzen ziren.
Azpimarratzekoa da ordaindu beharreko tarifaren zenbatekoarekin lotutako kexa kopurua altua dela. Batzuetan, ezarritako zenbatekoa zalantzan jartzen da zuzenean, beste batzuetan, tarifa areagotu izana eragin duten arrazoien azalpena eskatzen da, eta beste batzuetan, adineko pertsonen aldeko udal zerbitzuen eskaintzan prezio publiko sozialak sustatzea komeni dela aldarrikatzen da.
V. Ondorioak
Aurten izapidetu diren kexak arrazoizko epe baten barruan ari direla ebazten esan daiteke. Hala eta guztiz ere, aurten ere aipatu behar dugu administrazio batzuen kolaborazioan atzerapenak egon direla, batzuek ez baitute behar bezala erantzuten eta atzeratu egiten dute herritarren erreklamazioak tramitatzeko aldia.
Zergen arloko araudiaren konplexutasunak sustatzen du pertsonek aitorpenak osatzeko zerbitzuak erabiltzea, araudia ezezaguna zaielako neurri handi edo txiki batean.
Hala ere, zerbitzu horiek erabiltzeak ez du aldatzen zergapekoaren izaera, hau da, hura da aitorlea, eta ondorioz, erantzukizuna ez da zergapekoarengandik zerga benetan likidatu eta aitortu duen organora aldatzen. Horrenbestez, egon litezkeen akats edo irregulartasun posibleen ondorioak zergapekoei dagozkie, horiek beren kabuz jokatu izan balute bezala.
Izapidetutako kexa askotan nabarmendu den beste alderdi bat administrazioaren isiltasuna da. Behin eta berriz ikusten den arazo bat den arren, erakunde honek berriro errepikatu behar du zergapeko guztiek dutela beren errekurtso eta erreklamazioen inguruko berariazko erantzun arrazoitua kasuan kasuko ebazpen‑epearen barruan jasotzeko eskubidea.
Zergen arloko likidazioen eraginak berauek jakinarazten direnetik sartzen dira indarrean, eta, ondorioz, ordainketa epean boluntarioki ordaindu behar dira. Horrek esan nahi du errekurtso bat aurkeztu izanak ez duela, berez, aginduaren eragina eten edo geldiarazten; izan ere, likidazioak edo ordainagiriak ez datozela interesdunen eskubideekin bat frogatu bitartean, ordaindu egin behar dira. Herritarrek ez dakite ordaindu eta errekurtsoa jarri behar dutela, eta ondorioz, norbaiti, zor batekiko errekurtso bat aurkeztu ondoren, eta errekurtsoaren inguruko ebazpenik jaso ez duelarik, betearazpen bidez zorra eta haren interesak, gainordainak eta kostuak erreklamatzen dizkiotenean, erabat harriturik geratzen da. Kasu horietan, errekurtsoaren ebazpenean arduraz jardun ez izana administrazioarentzat soilik da onuragarria, alegia, dagokion epearen barruan ebatzi behar duen arren ebazpena garaiz eman ez duen administrazioarentzat.
Zergen arloko jakinarazpenen esparruko arau orokorra da jakinarazpenak espresuki, pertsonalki eta banan‑banan egin behar direla, baina Tributuen Lege Orokorreko 102.3. artikuluan xedatzen denak printzipio horretarako salbuespen garrantzitsu bat barne hartzen du, ordainagiri bidez aldizka kobratzen diren zergekin lotuta. Kasu horietan, hau da, funtsean tokiko tributazioarekin lotuta dauden kasuetan, udalek errolda, matrikula edo erregistroan altaren lehenengo likidazioa zuzenean eta pertsonalki jakinarazteko betebehar legala daukate soilik; hau da, gainerako likidazioak kolektiboki egin ditzake horri buruzko ediktua argitaratuz. Oro har, aurreikuspen hori ezezagun samarra da, eta horrexegatik ordaintzen dira ezintasunez ordainagiri batzuk betearazpen bidez.
Ordainketak helbideratzea herritarren aukera bat da, eta ondorioz, gure ustez jardunbide on bat da tokiko erakunde batzuek egiten dutena, alegia, ordainagiriak oroigarri gisa bidaltzen dituzte edo zergapekoen egutegiaren inguruko jakinarazpenak bidaltzen dituzte.
Zergen erroldetako datuak eguneraturik ez egoteak, horren arrazoiak udalari berari egotz dakizkiokeenean, ezinegon eta nahasmen egoerak eragiten ditu. Kasu horiek erreklamaziogilearen alde ebatzi ohi diren arren, ebazpen hori iritsi bitartean, interesdunak bere gain hartu behar ditu, konplikazio gehiago izatea ekiditeko, betearazpen bidez exijitzen zaion ordainagiriari dagokion aldian, zergapean dagoen ondasuna eskualdatu zuelako eta behar bezala jakinarazi zuelako, bera jada ez zela zergaren subjektu pasibo frogatzeko gorabeherak, zamak eta gastuak. Gorabehera horiek geroago konpontzea zaila izaten da, ez baita erraza izaten administrazio bidean ondare‑erantzukizunarekin lotutako erreklamazioak aurrera egitea.
Bukatzeko, zalantzan jarri behar dugu zergapetzen duen udalerrian erroldaturik egotean bakarrik oinarrituta dauden tasa eta prezio publikoen ordainketan tarifa desberdinak ezartzearen inguruko orokortzea.